Myrtheinafrika.reismee.nl

Powercut

Zoals jullie waarschijnlijk al weten val regelmatig de stroom uit in huize Doingoood. De eerste paar weken was er nog enige regelmaat in, maandag ochtend, dinsdag t/m vrijdag vanaf ongeveer 17.30 uur en in het weekend viel het meestal overdag uit. Maar sinds een aantal weken is deze regelmaat verdwenen. De ene dag gaat de stroom uit van half 2 tot 20 uur, terwijl de andere dag de stroom er 's morgens om 5 uur alweer afligt. Het is dus altijd weer een verrassing.
Als in Nederland de stroom er uit ligt, zijn de meeste in rep en roer. De computer werkt niet, de telefoon kan niet opladen, de tv gaat niet aan en de winkels hebben grote stress. Hier in Malawi gaat het er toch wat anders aan toe. Als je boodschappen san het doen ben kan het zo maar eens zijn dat de stroom uitvalt, iedereen gaat rustig door met boodschappen doen tot de generator is ingeschakeld, terwijl dat soms ook enige minuten kan duren.
De eerste vraag die wordt gesteld als iemand thuis komt van het project en het al wat donker in de woonkamer is: 'hebben we geen stroom'. Als het antwoord nee is, hoor je een diepe zucht, maar daar blijft het ook bij. Tuurlijk wordt er soms ook wel eens van gebaald, niet omdat je je telefoon niet kan opladen, maar omdat je niet warm kan douchen, geen kopje thee kan zetten of een boterham kan roosteren of dat we moeten wachten met koken. En Frank, ook een pannetje water opzetten heeft niet heel veel nut als we geen stroom hebben! Of Hannah, het buitenlicht werkt ook niet als de stroom uit is. Al snel als de zon onder is komen de kaarsen op tafel, wat het altijd wel weer knus en gezellig maakt. Aangezien de meeste telefoons leeg zijn, worden er spelletjes gespeeld, liedjes gezongen of gewoon slechte grappen gemaakt. Elke keer wordt er weer gegokt hoelaat de stroom weer aan zou gaan, het wordt bijna een spelletje. Toch raken we er niet aan gewent dat de stroom uitvalt, en juichen we altijd weer als het licht opeens aangaat.
Waar we wel van kunnen balen is als het water uitvalt, ook al hebben we een hele water voorraad 990 liter (het kan ook nog meer zien, aangezien het tellen van de flessen best moeilijk is). De afwas, douchen, de wc doorspoelen, de was doen, de vloer dweilen en natuurlijk koken. Elk uur wordt de kraan open gezet, met de hoop dat er misschien al een klein straaltje uit komt. Als dat zover is, worden de douches aangezet, meestal duurt het toch nog een paar uur voordat je echt lekker kan douchen. Je zelf wassen als we geen water hebben heeft ieder een eigen manier voor, baby doekjes (met zwitsal geur, hmmmm), een pannetje met water en een washandje of een fles water over je heen gooien. Echt schoon voel je je nooit.
Gelukkig kunnen we er dan extra van genieten als we weer kunnen douchen met warm water. Ook vinden we het opeens fijn om te kunnen wassen. Geniet dus daar in Nederland van jullie heerlijke douche en elektriciteit!
Liefs, Myrthe

Ria

Wat zijn wij toch verwend en wij vinden het zo gewoon .
Het is een hele leuke manier om vrijwillers werk te doen . Voor de kinderen is het heel leuk dat jullie er zijn ,kan ik mij zo voorstellen . De verslagen van jou zijn leuk om te lezen . Mooi avontuur ????????

Marijke W

Myrthe, ja, in wat voor weelde leven wij in Nederland? Over de kleinste verandering mauwen wij alsof wij levend gevild worden! Er is een prachtig verhaal geschreven over het onderwerp "verandering"! https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Moved_My_Cheese%3 Who moved my cheese! Heel goed te gebruiken in wat voor omstandigheid dan ook!

Groetjes van Marijke

Doingoood