Myrtheinafrika.reismee.nl

The hospital in Malawi

Zoals we hier in Malawi vaker zeggen, times flies when you are having fun. En dat is ook echt zo. Terwijl je hier niet met de tijd leeft, maar met de dag, vliegt de tijd. Gelukkig zijn er nog een paar weken over om te genieten van 'The warm heart of Africa'. Alhoewel het de laatste 2 dagen maar 23 graden is en we met kippenvel en warme trainingsbroeken lopen.
Afgelopen weken had ik erg drukke dagen. Onder andere heb ik een aantal dagen in het ziekenhuis gewerkt. Dit omdat ik hiervoor naar Malawi ben gekomen en ik graag wilde zien hoe het daar gaat. Mijn eerste dag keek ik mee op The under five program. Dit is een soort consultatiebureau waar ik mocht helpen met het wegen van de kinderen. Het gewicht moest opgeschreven worden in een boekje, maar als een kind was afgevallen werd er niets mee gedaan. Daarna moest de moeder met het kind naar binnen om vaccinaties te halen. De verpleegkundige waarmee ik meeliep vroeg of ik de volgende dag mee op outreach wilde. Dat houdt in dat ze met een ambulance naar een dorpje verder op gaan en daar de kinderen gaan meten, wegen en vaccineren. Leuk dacht ik! Alleen was ik even vergeten hoe het hier in Afrika gaat...
De volgende dag was ik redelijk vroeg bij het ziekenhuis omdat we tussen half 8 en 8 zouden vertrekken. Even later werd dit al tussen 8 en half 9. Ondertussen waren een aantal verpleegkundige vaccinaties aan het inpakken en de weegschaal aan het klaarleggen. We zaten op een bankje te wachten tot we werden geroepen om te gaan. Het werd 9 uur. Het werd kwart over 9, half 10, 10 uur. Toen vonden we het mooi geweest. Na 2,5 uur wachten hebben we maar even gevraagd waar we nou op zaten te wachten. Blijkbaar was de ambulance in Town, niemand wist wanneer die terug was. Erg handig! Maar gelukkig zullen ze geen spoedritjes hier hebben, aangezien ze geen alarmnummer hebben. Omdat we geen idee hadden hoelang het nog duurde voordat de ambulance kwam hebben we de moet opgegeven en zijn we naar huis gegaan.
Vandaag ben ik weer naar het ziekenhuis geweest, het was donderdag, dus operatiedag! Als eerste werd er een gezwel uit de hals van een vrouw gehaald. Het was apart om te zien, een vlieg in de ok, glazen deuren waardoor iedereen zo naar binnen kon kijken, de steriele materialen zaten in een katoenen doek (die volgens mij hergebruikt werden), luchtbellen door de infuuslijn en ga zo maar door. De schoonmaak van de operatie kamer was ook niet erg denderend, er ging een dweil over de ok tafel en over de grond en dat was het. Binnen 5 minuten was de andere patiënt al op de tafel geïnstalleerd, het was een jongere vrouw die kwam voor een keizersnede. Er werd weinig aandacht aan haar gegeven. De baby was redelijk groot en het was daardoor moeilijk om het uit de buik te krijgen. Na veel geduw en getrek was zij er, en gelukkig huilde het. Wat een opluchting. Direct werd de baby meegenomen om te wegen, meten en schoon te maken. Daarna werd het naar de afdeling gebracht. De moeder kreeg het gewoon niet te zien, heel apart.
Op de andere dagen help ik nog bij het opvangtehuis, House of Joy, voor kinderen tot 5 jaar. Zoals in mijn vorige blog te lezen was, ben ik met een groep naar de dierentuin gegaan. Die dag er na waren de social safari vrijwilligers nog een dag op ins project. Die dag hebben we pannenkoeken gebakken voor de kinderen. Ze hadden dit nog nooit gegeten, maar genoten er zichtbaar van. Ook het schminken was erg leuk om te doen. Wat zijn ze blij door zoiets iets kleins.
Doordeweeks werken we allemaal hard op ons project, dus genieten we erg van de weekenden die we vrij zijn, afgelopen weekend zijn we naar Senga Bay geweest. Mijn eerste weekend hier ben ik daar ook geweest. Dit weekend was toch wat anders, er was een festival op het strand wat vlak bij onze lodge zat. De hoofd gast was Busy Signal, wie kent hem niet? Voordat we er heen gingen hebben we thuis al veel liedjes geluisterd van hem dus konden we erg veel meezingen. Dit vonden de Afrikanen toch best apart. Maar wat hebben we het gezellig gehad. We sliepen met z'n 10en op 1 kamer, waarschijnlijk kan je je wel voorstellen hoe dat er aan toe ging.
Dit is al mijn 11e blog. Ik geniet van de tijd hier, maar ook zeker van alle lieve en leuke reacties onder mijn blogs en via de app!
Tionnana and for tomorrow, weekend yabwino! (tot snel en een fijn weekend!)
Liefs, Myrthe
P.S. Er staan nieuwe foto's in mijn album

Reacties

Reacties

DMartha

Zoals jij geniet van de reacties, geniet ik van jouw ervaringen.Wat fijn dat je zo geniet Myrthe, geeft je houvast als je straks moeilijkheden ondervind tijdens je vervolg studie in het Sofia.
Geniet nog maar even met volle teugen en hoop dat het weer snel opknapt. Grtj Martha en Bob

Annemiek

Hoi Myrthe,
Als ik zo lees,hoe het eraan toegaat in het ziekenhuis.
Jij bent toch zeker wel even met je sopdoek, door de ok gegaan
Jij hebt tenslotte het echte schoonmaakdiploma!!
Geniet nog even van alles. Voor je het weet....Zit je weer in het vliegtuig. Maak er nog een paar leuke weken van. Liefs Annemiek

Anja Spinhoven

Wat een ervaringen weer. Leuk om te lezen!! Veel plezier nog eb succes in je laatste weken!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood