Myrtheinafrika.reismee.nl

Safari en dierentuin, is dat niet het zelfde?

Jullie zullen wel denken, safari én dierentuin? Maar ja, het was een vol, lang weekend! Op donderdag begon ons weekend al. Om 6 uur was iedereen wakker en om 7 uur zaten we fris en fruitig klaar om opgehaald te worden. Op naar onze 'vakantie', zoals het ook wel wordt genoemd.
Na 2 uur rijden in een grote bus, waar we met z'n 11en inzitten, kwamen we aan bij de grens. Het verliep naar Afrikaanse begrippen best soepel, een stempel en we waren het land in. Even 100 meter door niemandsland rijden en dan een stempel en je bent in Zambia.

Na nog 4 uur rijden en een lunch zijn we bij de lodge aangekomen. Er was gezegd dat we geen safari zouden doen die dag, maar voordat we het wisten zaten we al tussen de olifanten, hertjes en apen. De safari was begonnen! Ook de apen vonden het gezellig dat we er waren, er werden gelijk wat zakken snoep uit de tas van Frank gepakt en wilde graag een chipje hebben van Thea. Helaas voor hen rende Thea snel naar binnen. Die dag hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen en de eerste indrukken laten bezinken. Het douchen en naar het toilet gaan ging niet altijd zo makkelijk. Eerst werd de douche of toilet onderworpen aan een grondige inspectie op spinnen, kikkers of salamanders. Je had geluk als er maar 1 kikker zat....
De volgende ochtend om 5 uur werden we netjes gewekt door een bewaker, deze vertelde dat er vannacht wat olifanten tussen de tenten door hebben gelopen, wat hou ik toch van safari! Ook liepen er olifanten door de rivier, die nu droog stond, waar we op uitkeken. Wat was dit genieten, zonsopkomst, olifanten met kleintjes. En dat als je net wakker wordt.

Half 6 stond het ontbijt klaar en om 6 uur zaten we allemaal klaar in de jeeps voor de eerste safari. Net voordat we het park ingingen zag ik een bord van Flatdogs, daar zaten we 2 aar geleden met het gezin. Ook de gate van het park herkende ik nog. Het was apart en bijzonder om er weer te zijn.
Gelijk bij binnenkomst lag er al een hele groep nijlpaarden in het water, met een aantal krokodillen op het zand. Wat een leuk begin. Verder kwamen we nog zwijnen, impala's, olifanten, buffels, waterbokken, giraffen, zebra's en een luipaard. Het was een mooi begin van 4 gamedrives.

In de middag hebben we even gerust, aan het zwembad gelegen en geluncht. Het dessert van de lunch hebben te apen ook geproefd, volgens mij vonden ze het best lekker.
Rond 4 uur vertrokken we voor de avondsafari. Bijna gelijk zagen we een groep olifanten, met baby's er bij. Het blijven mooie beesten vind ik. Verder zagen we veel dezelfde dieren gezien als die ochtend, maar op een andere plek of met zonsondergang ziet het er gelijk heel anders uit. Ook kwamen we nog een hyena tegen en konden we van een afstand genieten van een groep leeuwen. Niet alleen de dieren zijn mooi en bijzonder, ook de natuur kon ik erg van genieten. Toen we rond 8 uur terug kwamen bij de lodge stond het avondeten al klaar.
De volgende dag hadden we weer 2 safari's. Hierbij zagen we de leeuwen van dichterbij, op zo'n 6 meter afstand. 'S avonds waren er zelfs 2 welpjes bij. Prachtig! Tijdens de laatste avondsafari hadden we nog een korte drink pauze. Ik had een lekker koud biertje, wat nog extra lekker smaakte door het uitzicht, olifanten, impala's, bavianen en 2 hyena's. Bij terugkomst na het eten nog een heerlijke cocktail gedronken met een spelletje UNO, en daarna was het echt bedtijd.
Na 2 dagen zat het er toch echt op, ik had graag nog langer genoten van de dieren, natuur en het zwembad, maar er moest weer gewerkt worden.
Na een stop van anderhalf uur bij de douane, en een reis van 5 uur waren we teug n Lilongwe, het voelde echt als thuiskomen. Zeker toen ik het hek van het huis zag.

De volgende dag ben ik met een groep vrijwilligers van de social safari naar mijn project gegaan. Er stond namelijk een uitje op de planning, ochtendje wild life center. Het eerste avontuur begon al toen de kinderen in de auto moesten, dit hadden ze nog nooit gedaan. Bij het wild life center vonden ze het ook eng en spannend, veel durfde niet te lopen. Toen de eerste apen gezien waren, keken ze hun ogen uit. En niet alleen de kinderen, ook de huismoeders die mee waren en de non vonden het geweldig. N een rondje van 3 kwartier hebben ze een boterham met chocopasta gekregen, dit kende ze allemaal niet, maar alle kinderen aten het 'netjes' op. Hierna was het tijd om te spelen. Ballonnen opblazen en om hun hand doen vonden ze geweldig. De huismoeders speelde met een voetbal en de non ging op de wip, klom in een net en speelde met de kinderen. Wat is het fantastisch om te zien hoe blij iedereen is met zo'n uitje.


Nog een paar weken en dan gaat mijn vlucht alweer naar huis. Eerst nog genieten van alles wat op de planning staat, onder andere een lang weekend Senga Bay, Lake Malawi, aanstaand weekend, met een festival.


Tot snel allemaal!


Liefs, Myrthe

Reacties

Reacties

Peter van der Zanden

Kleine meid
Ik zou zo weer met je willen ruilen voor de safari. De rust, het andere licht, de dieten in hun "natuurlijke omgeving" geweldig. Ben een beetje jalours dat je het nog een keer mag meemaken.
Geniet er nog even van al denk ik soms dat je er gaat blijven zo goed heb je het daar.

Kus

Annemiek

Hoi Myrthe,
Heerlijk je verhaal,als ik m'n ogen dicht doe,beleef ik de safari met jou.Dat blijft een geweldige ervaring.
Sabine zegt dan,Africa will forever be a part of me.
En zo is het maar net.Geniet ervan!De tijd vliegt. Kus Xxx

Ria elzinga

Wat een geweldige ervaring,wat kan de natuur mooi zijn . Doet mij denken aan onze reis naar Kenia . Wat zijn de mensen vaak blij met het weinigen wat zij hebben. Fijn voor je dat je het zo naar je zin hebt . Nog een paar fijne weken ????????????

Ria elzinga

????????????????????????????

Ria elzinga

Dat moesten zonnetjes zijn maar dat werkt hier niet bij . Xxxxxxxx

Martha

Geweldig die dieren in hun natuurlijke habitat te kunnen aanschouwen. Ik denk dat ik meteen maar weer een spaarpotje "Afrika" ga aanmaken....
Nog even genieten hoor enne....op de stoffenmarkt zijn zoveel kleurige stofjes te vinden kan jij daar niet wat lapjes kopen zodat elk kindje tenminste een ander jurkje aan kan hebben of is dit het uniformpje?....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood